Thursday, December 14, 2017

HEBATNYA KEHIDUPAN SEORANG WANITA

"HEBATNYA KEHIDUPAN SEORANG WANITA" satu ungkapan yang aku sendiri menyanjung, mengerti, merasaai dan memahami wahai sahabat..wahai kesayangan..wahai wanita..wahai empunya diri..wahai sang gerangan pemilik hati...mengapa ianya terjadi..bila mana perkara ini berlaku kepada klien aku bisa menyokongmu seteguh akar menaung pepohon. Namun jika ianya berlaku dikalangan sahabat kesayangan..saudara kesayangan malah jika berlaku pada diri sendiri mana mampu aku menahan gelodak jiwa..tertumpah juga air di kolam mataku. Duhai sahabat aku doakan kalian sentiasa didalam lindungan Allah dan sentiasa dikasihi Allah...agar air jernih yang turun ke pipimu itu menjadi penghapus kesakitan yang mengcengkang jiwamu sahabat.

sesungguhnya aku juga seorang wanita yang merasai apa sahaja yang kalian rasa..dalam sendu kalian ada kalanya juga terbit sendu dari diri ku ini...perjalanan hidup kali aku lalui satu ketika dulu bersama-sama..cuma mungkin aku nampak berdiri tegak tanpa goyah demi kalian yang menjadikan aku pohon untuk berpaut. Hingga kini kalian masih tidak terlihat dan aku masih mampu tidak melihatkannya kepada kalian kerana aku nak kuat untuk kalian. Satu persatu kalian menghadapi kehebatan dugaan seorang wanita..aku sebenarnya kagum dengan kalian. Yang mana aku sekarang tidak bisa pertahankannya. Mengapa tegar mereka membunuh kalian dalam kesenyapan dan tingkahlaku mereka apa lagi yang mereka cari??? Wahai suami..saat dirimu melafaskan akad menjadikan wanita itu sesuatu yang sah..banyak janji-janji yang kamu telah lafazkan...ianya bukan lah janji emas permata mahupun wang ringgit atau shoping di lazada gamaknya...janjimu untuk membawa wanita itu iatu isterimu bersama-sama ke jalan Allah bahagia bersama atas rahmat Allah membina keluarga ke jalan Allah. Wahai suami ianya adalah tugasmu menjadikan sekuat mana isterimu, sedegil mana isterimu, semanja mana isterimu dekat kepada Allah. Sebabnya selepas akadnya dikau lafaz maka terlerailah tanggungjawab sibapa memikul segala beban dosa dan pahala si anak dan ianya bertukar ke atas bahumu wahai suami. Sebagaiman yang kamu kehendaki sebegitulah jualah kamu perlu pimpim isterimu menjadikannya bidadari syurgamu. Bukannya bila sudah tidak disukai...cari lain, yang lain yang menepati mata dan citarasamu kononnya...tanpa kamu mahu perbaiki apa yang ada dihadapan matamu...sebab apa..sebab perwatakannya dan personalitinya adalah bergantung pada didikanmu. Elok didikanmu maka elok jua zahir yang terbentuk jika buruk didikanmu maka buruk juga yang terbentuk..jangan mengeluh akan siapa dan bagaimana isterimu kerana ianya apa yg kamu hasilkan. Wahai suami jangan satu saat bila hati itu tidak lagi ada untukmu baru kalian mahu sedar dan baru kalian mahu menangis. Tidak akan ada gunanya bila hati seorang wanita sudah nekad dengan keputusannya. Jika ada pun mungki hanya tersisa tanggungjawab dan kasihan akan dirimu, itu juga bergantung pada nasibmu sejauh mana ianya berlaku atas izin Allah.

 “Sesungguhnya wanita diciptakan dari tulang rusuk, ia tidak bisa lurus untukmu di atas satu jalan. Bila engkau ingin bernikmat-nikmat dengannya maka engkau bisa bernikmat-nikmat dengannya namun padanya ada kebengkokan. Jika engkau memaksa untuk meluruskannya, engkau akan memecahkannya. Dan pecahnya adalah talaknya.”(HR. Muslim)


Pada wanita di luar sana teristimewa sekali untuk sahabat-sahabat kesayanganku yang sering kali terkecewa dengan apa adanya dugaan kehidupan sebagai wanita..aku doakan kalian tabah sekuat mujahidah berpasak di medan perang kerana kehidupan kita juga sudah menjadi medan perang dalam memerangi jiwa dan perasaan kita. Moga kalian tabah dan carilah aku jika kalian perlu..carilah seseorang jika kalian tidak lagi padu. Salam sayang dari Mama Zue

nukilan khas buat semua sahabat.....


Hingga masa menemukan kita selagi itu aku sayang kamu sahabat kerana Allah telah temukan kita dan kita sama-sama rasa akan hebatnya kehidupan seorang wanita itu. Dedikasi Khas buat sahabat bernama Rehan dan juga Fara ~ i love u so much friends.....




2 comments:

siti hazreen said...

setiap orang lain dugaannya weh, ejaan nama pun dah lain hehe

apa-apa pun memang kena tabahlah, in syaa allah boleh ;)

Kontengaptek said...

bagus artikelnya..

sangat bermanfaat